Tuesday, November 8, 2011

Mai! lekaih! 2.0

Salam to all!
nak belajaq bahasa kedah lagi dak?? kekeke... hari ni nak buat topik apa pulak... hmm..

::MAKANAN::
perasan tak makanan yang sama, tapi nama berbeza...
  • PULUT SEKAYA (mesti yang tak tau garu kepala, makanan apa kan?)

  • NYOK

  • PULUT KACAU

  •  DAUN KARA-PO-LEI (KARAPOLE)
  • AIS KACANG
  •  TO-KUA (sengau sket)

::BENDA::
  • MERTON (TUKUL)
  • LAU (REBAN AYAM), kalo reban dalam bahasa kedah = RUNTUH "REBANlah ghumah aku!" bukannya maksud rumah itu reban, tetapi maksud, rumah itu nak runtuh
  • KASUT (SEPATU/SELIPAR/KASUT dipanggil KASUT)
  • ROTI (ROTI/BUN/BISKUT semuanya dipanggil ROTI)
::TIPS::
KADANG-KADANG 
kalau last huruf 'S' akan ditukar dengan 'ih'
---> KURUS (KURUIH), DERAS (DERAIH) PANAS (PANAIH), LEPAS (LEPAIH)
contoh: "Hang buat apa ngah panaih lit lit ni?"

Kalau last ada 'NG', 'G' selalu DIBUANG... sebab TERENGGANU ambik 'G' sikit, SNSD pun ambik jugak buat lagu... GEE GEE~ kekeke
---> PENING (PENIN), KUNING (KUNIN), KENING (KENIN) kalau GARANG TAK PAYAH tukar ya, sebab nanti hilang makna.
contoh:"Penin pala aku ngan hang ni"

::JARANG::
Kalau last 'L' selalu akan letak 'i'
---> TEBAL (TEBAI), KEBAL (KEBAI) sikit ja, BEBAL jangan letak 'I' sebab BEBAI = mengamuk.

#maaflah, saya mengajar tanpa silibus, jadi apa yang terlintas di kapla, saya tulis :)

To Be ConTiNueD~
YunHo: Waa...bosan lah camni! penat kowt nak ingat!

No comments: