mar'ah solihah

salam to all...
semalam aku sempat hadirkan diri utk talk: Bicara wanita kt EDU LT1 (every thursday 9pm).
SAHABAT YG TUNTUN KE SYURGA, SAHABAT YG MENGUNDANG NERAKA.

Mula2 aku sgtla malas nk pegi, tp kak ros ngn kak ekin sunguh2 ajak, siap nk amek naik moto lg.. xdaya la nk tolak.
Sesampai kt sna aku mcm jakun la sket cz byk budak IRK & BAR & ENGINE..huhu.. sgt baik, cara raikan tetamu yg baru cam aku nih, kira agak mesra la... aku plak blur2.. ikot jer kak ekin.. b4 ni pon aku ada gak ikot kak ros pegi USRAH.. tp x istiqamah..
intisari talk semalam.. panel tuh tekan pada PERIBADI WANITA MUSLIM; SITI KHADIJAH, ZAINAB, QAULAH SA' LABAH...Mereka nih MUSLIMAH TEGAS...

sebab byk senyum sgt dlm kuliyah tuh, aku pon kna tanya..sipot tol... malu..ha3.. da la jwb slh..kih3

  1. Bila berkawan, panggillah nama yg disukai mereka, jgn panggil 'hoi! ngko..etc'...aku pon kalih tgk k.ros.. k.ros ckp panggil BULAT (gelaran diowg 3 skawan..kih3)

  2. TEGUR sahabat anda jika dia berada dlm kesesatan; jgn biar jer.. nanti kt akhirat awak akan dipersalahkan kerna xtgur.. itu tanggunghawab sesama muslim..

  3. BERSIFAT LEMAH LEMBUT.. kalo xlemah lmbut, minta pada Allah supaya3a jadi lemah lembut...kata panel tuh, kalo nk jd lemah lmbut, kna bersama ngn org yg lemah lembut.. aku pon toleh kiri kanan..aku ckp kt k.ros.. "patotla aku xlemah lembut..." k.ros ngn k.ekin sengih..ha3..

  4. TEMAN SEJATI; pemurah.. mudah senyum, xpernah marah & memahami.. aku pon ingt blik muka2 aku yg kelat dlu time aku penat nk lyn org..Ya Allah! aku bkn teman sejati mahupun Muslimah solihah ker?

  5. BERDOAlah..supaya cantik akhlak.. agar dpt bimbing generasi akan datang...

# surah az-zuhrul ayat 64-70 dibaca & ditafsir; tertarik dgn ayat yg menyatakan "bila hari perhitungan nanti, ada dua golongan sahabat dimana

  • GOLONGAN 1 = semasa hidup di dunia, mereka adalah sahabat baik; bwat suma menda sesama tp pabila hari kiamat mereka saling menyalahkan 1 sma lain. kenapa? kerna mereka bersama2 melakukan maksiat... justeru.. mereka akan berkata "ini semua salah kau, knapa xhalang aku dr bwat maksiat? "..

  • GOLONGAN 2 = semasa di dunia, mereka sling ingt mengingati dan mengajak mmbuat perkara maaruf dan mghindar mungkar. persahabatan kerana ALLAH.

perumpamaan terbaik adalah berkawan dgn TUKANG BESI @ PEMBUAT MINYAK WANGI..

#maaf andai selama kita bersahabat diri ini byk menganjurkan anda semua ke arah maksiat, dan tegur2 la aku andai tindak tandukku melampaui batasan syariat.. lapang dada ini menerimanya.. thanks to ALL..




Comments

eliana said…
cik wana!! anda di tag! sile merajinkan diri menjawap yew~

Popular posts from this blog

Black Korean Drama

ASTRO oh ASTRO

Ladies Night pulak...